پوتین: از طرح چین برای حل مسالمت‌آمیز درگیری اوکراین حمایت می‌کنیم وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی: نتانیاهو حمایت بین المللی از اسرائیل را نابود کرد بایدن: آمریکا خواهان رقابت منصفانه با چین است نه مناقشه حمله پهپادی مقاومت عراق به ایلات سرزمین‌های اشغالی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله هوایی اسرائیل به شهر صور لبنان (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کوبا: حمله اسرائیل به رفح موارد نسل‌کشی فلسطینیان را افزایش می دهد سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی: گروگان های ما در رفح هستند رسانه‌های صهیونیستی: ۲۴ اسرائیلی در درگیری با حزب الله کشته شدند ایران اقدام استرالیا را در تحریم مقامات و نهادهای حاکمیتی کشور به شدت محکوم کرد القسام پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را پس از کنترل سالم تصرف کرد تاکید معاون نخست وزیر انگلیس به ادامه حمایت نظامی از اسرائیل تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله آمریکا و انگلیس به فرودگاه الحدیده در غرب یمن (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاتز: کلید بحران دست دوستان مصری است | شکری: تل آویو مقصر است هو شدن نتانیاهو در حین حضور در بیمارستان نمایندگی ایران در سازمان ملل: توقف نسل کشی در غزه خواسته جهانی است موشک‌های مقاومت شمال فلسطین اشغالی را به آتش کشید زخمی‌شدن ۲۸ نظامی دیگر صهیونیست در نبردهای نوار غزه رئیسی: شاهنامه فردوسی نماد آزادگی و خردورزی مردم ایران است مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح شفافیت قوا را تایید کرد
سرخط خبرها

صادرات از منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون به افغانستان ۴ برابر افزایش یافت

  • کد خبر: ۱۸۴۹۴۲
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
صادرات از منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون به افغانستان ۴ برابر افزایش یافت
نماینده مردم «تایباد و تربت جام» در مجلس شورای اسلامی از افزایش ۴ برابری صادرات به افغانستان با ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی دوغارون در مجلس و تاثیرات اقتصادی این مسئله بیان کرد: با تلاش نمایندگان مجلس یازدهم و دولتمردان لایحه‌ای ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی دوغارون تایباد که مورد ایراد شورات نگهبان بود، مورد تصویب قرار گرفت. ان شاءالله شورای نگهبان ظرف هفته جاری و یا هفته بعد تایید نهایی آن را اعلام خواهد کرد تا این مسئله تبدیل به قانون شود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون دروازه ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با افغانستان است، گفت: منطقه غرب افغانستان منطقه‌ای با ۵ میلیون جمعیت است. همچنین کشور افغانستان ۳۰ میلیون جمعیت دارد و تبادل تجاری آن از منطقه ویژه اقتصادی فعلی و گمرک دو غارون رقمی نزدیک به ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تشکیل منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون و با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و حضور شرکت‌ها و صادر کنندگان این منطقه دو اتفاق بزرگ رقم خواهد خورد؛ نخست اینکه صادرات ما به افغانستان می‌تواند به بیش از ۴ برابر رقم فعلی افزایش پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره دومین مسئله حائز اهمیت در تشکیل منطقه آزاد ایجاد شده بیان کرد: به واقع ما نیاز به پیوند‌های عمیق اقتصادی با منطقه غرب افغانستان آنهم برای ایجاد امنیت پایدار، اشتغال و توسعه داریم.

وی با بیان اینکه ما برای ایجاد زیست شرافتمندانه در دو طرف مرز، چه برای ایرانی‌ها و چه مردم افغانستان، نیاز به ایجاد منطقه آزاد و تجاری دو غارون داشتیم، اظهارکرد: منطقه آزاد - تجاری دوغارون در واقع طلایی‌ترین فرصت تاریخ شرق خراسان قلمداد می‌شود.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد - تجاری دوغارون به عنوان یک اتفاق تاریخی در تاریخ شرق خراسان قلمداد می‌شود، اظهار کرد: ما در شرق استان‌های خراسان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا چابهار منطقه آزاد نداریم لذا این امر می‌تواند به عنوان یک دروازه واردات و صادرات کالا باشد.

وی با بیان اینکه ما به دلیل آسیب نرسیدن به تولیدات داخلی، از کشور افغانستان واردات کالای صنعتی نداریم، ادامه داد: این واردات بیشتر مربوط به واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خشکبار و برخی از تولیدات افغانستان است. اما ما می‌توانیم در قالب ایجاد این منطقه آزاد، انواع و اقسام کالا‌ها را به این کشور صادر کنیم.

نماینده مردم تایباد و تربت جام با بیان اینکه تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری دوغارون تاریخی‌ترین فرصت اقتصادی در شرق کشور قلمداد می‌شود، ادامه داد: با این حال زیرساخت‌های لازم در این بخش فراهم است. در حال حاضر ۸۸۰۰ هکتار محدوده این منطقه است و زیرساخت‌هایی همچون پارکینگ، جرثقیل‌های ریلی، دستگاه ایکس ریل برای ورود و خروج در این منطقه وجود دارد. به واقع این محدوده ۸۸۰۰ هکتاری آماده برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌ها و ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی است.

منبع: خانه ملت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->